BlogLucie Konečná: Lze se uživit blogováním?

12. srpen 2019 | LŽŠ

Na internetu najdete tisíce blogů. V dnešní době je založení vlastní internetové stránky tak jednoduché, že ji má téměř každý druhý. Je možné se v dnešní době uživit blogováním? Jaká témata nejvíce vydělávají a co všechno musíte pro úspěšný blog umět?

Kolik si můžete vydělat psaním blogu

Tohle je jedna z nejtěžších otázek, na kterou pravidelně odpovídám. Jsou blogeři, kteří si nevydělají téměř nic, ale existují i tací, kterým plynou z blogu desítky tisíc měsíčně. Vše záleží nejen na tom, kolik času blogu věnujete, ale i na zvoleném zaměření a rozsahu vašich znalostí online marketingu. 

Ačkoliv se zdá, že je internet už přehlcen blogy a prosadit se může být těžké, není to pravda. Většina českých blogerů svou popularitu táhne skrz sociální sítě a takových, kdo tvoří blog, který uspěje bez popularity zakládající osobnosti a neustálého sdílení, je jen velmi málo. 

Přitom právě takové blogy jsou nejvhodnější pro vydělávání online, protože skrz organický dosah jsou nejkvalitnější přístupy s větším sklonem ke konverzi. Abyste ale takový blog vytvořili, musíte umět více než jen napsat kvalitní text.

Jak na úspěšný blog

S manželem provozujeme dva blogy, jeden je o cestování a druhý o marketingu a vydělávání online. Budu k vám upřímná, trvalo nám několik let, než nám blogy začaly vydělávat. Dnes máme ale zcela jasnou představu o tom, co vše je pro úspěšný blog potřeba udělat. 

Vyberte si vhodné zaměření

Jedna z největších chyb, kterou blogeři dělají je, že se nedokáží rozhodnout pro jedno téma. Chtějí psát o cestování, kosmetice, fintech ale i třeba o marketingu. To je ale nevhodné hned z několika důvodů. 

Lidé nebudou vědět, pro jaké informace se k vám mají vracet a nebudete vnímáni jako experti na žádné z témat. Co je ale asi nejhorší, takové blogy, které jsou "mišmašem" všeho, se nelíbí vyhledáváčům a jsou pak hůře dohledatelné. 

Naopak, pokud si vyberete jedno velmi specifické zaměření, například "kempování po světě" nebo "raw strava", lidé se naučí, že jste expertem na toto téma a budou se vracet pro další informace. Zároveň to pochopí i vyhledávače a budete se zobrazovat při těchto dotazech výše.

Ale jak si takové zaměření vybrat? Ačkoliv nejpopulárnější témata jsou móda, kosmetika či cestování, jsou to také jedny z nejtěžších témat na monetizaci blogu. Naopak, na vydělávání blogováním je daleko vhodnější například fintech, jídlo nebo marketing. 

Přesto byste se neměli rozhodovat podle toho, co vám může vydělat. Vybudování kvalitního blogu, který vám zároveň vydělává, může trvat měsíce i několik let, a abyste u toho vydrželi, měli byste se rozhodnout pro něco, co vás baví a naplňuje. 

Co všechno byste měli umět

Ačkoliv se na první pohled může zdát, že k úspěšnému blogu je potřeba umět hlavně psát kvalitní a zajímavé články, je to jen jedna část schopností, které musíte ovládnout. Měli byste obsáhnout základy online marketingu, a to především SEO a linkbuilding. Je důležité se orientovat v Google Analytics i na sociálních sítích, v mnoha případech budete potřebovat zvládnout i fotografii a video. Sebevzdělávání je proto klíčové k úspěšnému blogu.

Jak vydělávat blogem

Většina blogerů monetizuje (zpeněžuje) svůj blog hned několika způsoby. Pojďme se podívat na ty nejčastější. 

  • Prodej reklamy
  • Affiliate marketing
  • Prodej zpětných odkazů
  • Sponzorované příspěvky
  • Prodej produktů a online kurzů
  • Přijímání děkovného

Prodej reklamy

Nejznámějším způsobem vydělávání na blogu je umisťování reklamy. To funguje tak, že získáváte odměnu v rozmezí 0,3 Kč – 5 Kč za klik. Tento způsob vydělávání je samozřejmě na úkor pohodlí čtenářů a zajímavé částky vám začne přinášet až s vyšší návštěvností. Reklamy ale tvoří 35 % příjmů blogerů, alespoň dle zahraničních statistik za rok 2018. 

Affiliate marketing

Slovem "affiliate" se označuje provizní systém. To znamená, že pokud skrz váš odkaz nakoupí lidé na e-shopu, vy získáte malou provizi. Je to nejméně invazivní způsob, jak vydělávat na blogu. Vy doporučíte čtenářům produkty a služby, které sami používáte, a pokud je čtenáři nakoupí, získáte ještě ke všemu provizi. 

Prodej zpětných odkazů

Kvalitní zpětné odkazy jsou důležité pro budování organické návštěvnosti jakékoliv webové stránky. A to marketéři moc dobře vědí. Pokud vybudujete blog s kvalitním SEO, to znamená, že se články budou zobrazovat vysoko ve vyhledávačích, můžete firmám prodávat zpětné odkazy. Cena odkazu se pohybuje od 150 Kč měsíčně a platí se minimálně na rok. 

Sponzorované příspěvky

Spolupráce s kvalitním blogerem může být pro firmy daleko profitabilnější než spolupráce s influencerem na Instagramu a Youtube. Mnohé firmy si to uvědomují, a tak platí za recenze a články vysoké částky. Sponzorované články tvoří 14 % příjmů blogerů. 

Prodej vlastních produktů a online kurzů

Prodej vlastních produktů či online kurzů je běžné vyústění kvalitního blogu. Úspěšné cestovatelské blogy prodávají presety na úpravu fotek, food blogeři píší kuchařky a z blogů zaměřených na fitness vznikají kurzy o posilování. Pokud se jedná o blogera, který má vybudovanou i silnou komunitu na sociálních sítích, časté je také prodávání "reklamních předmětů" s logem blogera. 

Přijímání děkovného

Pokud dlouhodobě pracujete na webu, zveřejňujete kvalitní obsah a budujete komunitu, nebojte se vyzvat čtenáře o zaslání příspěvku na jeho chod. Není na tom nic špatného a nejspíš jste si už někdy všimli, že na některých webech jsou tlačítka ‚‚Donate’’ nebo ‚‚Přispějte na provoz”. 

Jak vyděláváme na blogu my

Blogy, které provozujeme s manželem, Powerofdoing.blog a Loudavym krokem, vznikly z lásky k psaní a k předávání zkušeností. Ze začátku jsme nezamýšleli, že bychom si blogy vydělávali, oba dva se dlouhodobě živíme online marketingem. Dnes ale tvoří hezké procento našich příjmů, které pravidelně zveřejňujeme do naší skupiny na Facebooku. Neprovozujeme u nás reklamu ani nepíšeme sponzorované příspěvky, takže většina našich příjmů je z affiliate a z prodeje zpětných odkazů.

 

Více o blogování, digitálním nomádství a cestování 365 dní v roce si povíme na přednášce "Digitální nomádství: Sen i prokletí" ve středu 21. srpna ve skupině Tisk jako součást programu pro účastníky Letní žurnalistické školy 2019.

 

Lucie Konečná, několikanásobná absolventka LŽŠ, digitální nomádka a spoluautorka blogu Loudavým krokem a Powerofdoing.blog

Aktuality

Workshop o marketingu na sociálních sítích přivezou profesionálky z We Are Signature

Svět marketingu na sociálních sítích není jenom o hezkých obrázcích. Studenty letošní Letní žurnalis…

Publikováno 6. 8. 2019

Celá aktualita