Základní informace
Popis akce
Letní žurnalistická škola Karla Havlíčka Borovského (dále jen LŽŠ) je týdenní kurz pro studenty středních a vysokých škol z Evropy. Hlavními tématy LŽŠ jsou média, politika, kultura a historie střední Evropy, doplňují je další vybraná témata z oblasti žurnalistiky a etiky, účastníci se tak seznámí s prací novináře a fungováním médií. Hlavním komunikačním jazykem akce je čeština.
Účastníci procházejí základní teoretickou průpravou, většinu času ale tráví přímo v terénu, při tvorbě vlastních zpráv a reportáží. Sedmidenní program doplňují besedy a setkání s předními osobnostmi politického, kulturního, mediálního a společenského života z České republiky a zemí střední Evropy.
Jedenadvacátý ročník Letní žurnalistické školy Karla Havlíčka Borovského se uskuteční od 17. do 23. 8. 2025 v Havlíčkově Brodě. Zájemci se mohou hlásit ZDE.
Dělení studentů
Cílovou skupinou jsou studenti středních a vysokých škol se zájmem o media, jazyk, historii, počítače a nové technologie. LŽŠ je projekt mezinárodní, je otevřen i pro zájemce ze zahraničí.
Účastníci LŽŠ se dělí do šesti skupin:
TISK (NOVINY)
Skupina je zaměřená na psanou a online žurnalistiku. V rámci programu studenti získají přehled o jednotlivých novinových stylech, a následně propojují teorii s praxí přímo v terénu. Skupina celý týden funguje jako opravdová redakce. Studenti pod vedením šéfredaktorky/lektorky zpracovávají zpravodajské i publicistické texty a rozhovory s hosty letní školy. Texty pak vychází na online serverech místních zpravodajů.
DIGITÁLNÍ MÉDIA
Témata v této skupině se pohybují mezi online žurnalistikou, copywritingem a obsahovým marketingem. Studenti absolvují přednášky a workshopy na téma webové zpravodajství, specifika online textů, blogování, sociálních sítí a také digitální bezpečnosti. Načerpané znalosti následně využijí v praxi při práci na vlastních projektech.
RÁDIO
Jak vypadá práce rozhlasového reportéra? Jak se tvoří zpráva? A jak si napsat text, aby se dobře četl? V této skupině si studenti natočí vlastní audio reportáž, na které aplikují základní principy zpravodajské práce - jak vybrat a oslovit respondenta, natočit co nejkvalitnější audio, sestříhat ho a jak díky němu stručně a relevantně předat informace posluchačům.
TELEVIZE
Práce před kamerou i za kamerou. Studenti této skupiny si na vlastní kůži vyzkouší, jak vzniká televizní reportáž od začátku do konce. Kde a jak se bere téma? Jak vybrat respondenty? Jak reportáž natočit, sestříhat nebo jak správně udělat stand-up? Na konci týdne studenti umí odpovědět na všechny tyto otázky a navíc budou mít v ruce svojí vlastní reportáž. Dotkneme se taky základů práce s hlasem a novinářské etiky.
PR A MARKETING
Skupina je zaměřena na svět marketingu a Public Relations. Studenti se seznámí s tím, jak teoreticky a především prakticky vznikají kampaně tak, aby byly efektivní a rezonovaly u médií a veřejnosti. Jaké kanály se k tomu využívají a jak se jednotlivé prvky marketingového mixu reálně tvoří. Členové skupiny uvidí úspěšné případové studie, a následně budou pracovat na konkrétním zadání pro kampaň. Získájí tak povědomí o principech fungování vztahů s veřejností (PR) a vyzkouší si základní pracovní nástroje tiskových mluvčích.
FOTOGRAFIE
Skupina se zaměřuje na praktické dovednosti práce s fotoaparátem a tvorbu reportážní fotografie. Studenti se pod vedením zkušeného lektora naučí základy fotografie, včetně kompozice, světelných podmínek a zachycení momentu. Během týdenního programu budou mít příležitost v terénu využít získané dovednosti při dokumentování událostí nejen v rámci letní školy.
Přednášky a besedy
Od pondělí do pátku se v Klubu Oko konají dvakrát denně od 15.30 a 19.00 přednášky, besedy a setkání se zajímavými osobnostmi, které jsou volně přístupné zdarma veřejnosti.
Besedy a přednášky v cizím jazyce jsou simultánně tlumočeny do češtiny.
Model pracovního dne
7.15–8.00 snídaně
8.00–11.30 práce ve skupinách - terén, učebny
11.30–12.30 oběd
12.30–15.00 práce ve skupinách - terén, učebny
15.30–17.00 odpolední beseda, přednáška
17.30–18.30 večeře
19.00–20.30 večerní beseda, přednáška
Finance
Školné se platí na základě výzvy k platbě zaslanou do e-mailu v termínech:
- 1. 1. až 31. 3. studenti 2 500 Kč (100 EUR), ostatní 4 000 Kč (160 EUR), storno 0 %
- 1. 4. až 31. 5. studenti 3 000 Kč (120 EUR), ostatní 4 500 Kč (180 EUR), storno 50 %
- od 1. 6. studenti 3 500 Kč (140 EUR), ostatní 5 000 Kč (200 EUR), storno 100 %
Školné pokrývá část nákladů na honoráře hostů, zajištění techniky, nájmů.
Účastníci si dále hradí cestu do Havlíčkova Brodu a zpět, ubytování a stravování.
Partneři
Slovenský institut v Praze, Rakouské kulturní fórum, Velvyslanectví Rakouské republiky v Praze, Velvyslanectví Spolkové republiky Německo v Praze, Americké centrum v Praze, Velvyslanectví USA v Praze, Slovenský institut v Praze, Polský institut v Praze, Knihovna Václava Havla, město Havlíčkův Brod, Kraj Vysočina, Krajská knihovna Vysočiny v Havlíčkově Brodě, Měšťanský pivovar Havlíčkův Brod, a. s., Amylon, a. s., Pross – reklama, s. r. o.
Mediální partneři
Hlavním mediálním partnerem je Česká televize, která převzala záštitu nad akcí. Partnery jsou: Český rozhlas, Denník N, Deník N, Aktuálně.cz, Marketing a Média, Týžden, Newton Media, agentura Dark Side, portál Prohuman, portál regionálními partnery jsou Český rozhlas Vysočina, online deník Vysočina-news.cz, Drbna.cz, City.cz, televize HBin, Jihlavské listy a Deník.
Aktuality
Jubilejní 20. ročník Letní žurnalistické školy: Ohlédnutí za týdnem plným inspirace
Publikováno 3. 9. 2024
Blog
Není to jen ledajaká letní škola, ale zážitek na celý život
Publikováno 24. 4. 2024