Základní informace
Popis akce
Letní žurnalistická škola Karla Havlíčka Borovského (dále jen LŽŠ) je týdenní kurz pro studenty středních a vysokých škol z Evropy. Hlavními tématy LŽŠ jsou média, politika, kultura a historie střední Evropy, doplňují je další vybraná témata z oblasti žurnalistiky a etiky, účastníci se tak seznámí s prací novináře a fungováním médií. Hlavním komunikačním jazykem akce je čeština.
Účastníci procházejí základní teoretickou průpravou, většinu času ale tráví přímo v terénu, při tvorbě vlastních zpráv a reportáží. Sedmidenní program doplňují besedy a setkání s předními osobnostmi politického, kulturního, mediálního a společenského života z České republiky a zemí střední Evropy.
Dvacátý ročník Letní žurnalistické školy Karla Havlíčka Borovského se uskuteční od 18. do 24. 8. 2024 v Havlíčkově Brodě. Zájemci se mohou hlásit ZDE.
Dělení studentů
Cílovou skupinou jsou studenti středních a vysokých škol se zájmem o media, jazyk, historii, počítače a nové technologie. LŽŠ je projekt mezinárodní, je otevřen i pro zájemce ze zahraničí.
Účastníci LŽŠ se dělí do šesti skupin:
TISK (NOVINY)
Skupina je zaměřená na psanou a online žurnalistiku. V rámci programu studenti získají přehled o jednotlivých novinových stylech, a následně propojují teorii s praxí přímo v terénu. Skupina celý týden funguje jako opravdová redakce. Studenti pod vedením šéfredaktorky/lektorky zpracovávají zpravodajské i publicistické texty a rozhovory s hosty letní školy. Texty pak vychází na online serverech místních zpravodajů.
DIGITÁLNÍ MÉDIA
Témata v této skupině se pohybují mezi online žurnalistikou, copywritingem a obsahovým marketingem. Studenti absolvují přednášky a workshopy na téma webové zpravodajství, specifika online textů, blogování, sociálních sítí a také digitální bezpečnosti. Načerpané znalosti následně využijí v praxi při práci na vlastních projektech.
RÁDIO
Jak vypadá práce rozhlasového reportéra? Jak se tvoří zpráva? A jak si napsat text, aby se dobře četl? V této skupině si studenti natočí vlastní audio reportáž, na které aplikují základní principy zpravodajské práce - jak vybrat a oslovit respondenta, natočit co nejkvalitnější audio, sestříhat ho a jak díky němu stručně a relevantně předat informace posluchačům.
TELEVIZE
Práce před kamerou i za kamerou. Studenti této skupiny si na vlastní kůži vyzkouší, jak vzniká televizní reportáž od začátku do konce. Kde a jak se bere téma? Jak vybrat respondenty? Jak reportáž natočit, sestříhat nebo jak správně udělat stand-up? Na konci týdne studenti umí odpovědět na všechny tyto otázky a navíc budou mít v ruce svojí vlastní reportáž. Dotkneme se taky základů práce s hlasem a novinářské etiky.
PR A MARKETING
Skupina je zaměřena na svět marketingu a Public Relations. Studenti se seznámí s tím, jak teoreticky a především prakticky vznikají kampaně tak, aby byly efektivní a rezonovaly u médií a veřejnosti. Jaké kanály se k tomu využívají a jak se jednotlivé prvky marketingového mixu reálně tvoří. Členové skupiny uvidí úspěšné případové studie, a následně budou pracovat na konkrétním zadání pro kampaň. Získájí tak povědomí o principech fungování vztahů s veřejností (PR) a vyzkouší si základní pracovní nástroje tiskových mluvčích.
FOTOGRAFIE
Skupina se zaměřuje na praktické dovednosti práce s fotoaparátem a tvorbu reportážní fotografie. Studenti se pod vedením zkušeného lektora naučí základy fotografie, včetně kompozice, světelných podmínek a zachycení momentu. Během týdenního programu budou mít příležitost v terénu využít získané dovednosti při dokumentování událostí nejen v rámci letní školy.
Přednášky a besedy
Od pondělí do pátku se v Klubu Oko konají dvakrát denně od 15.30 a 19.00 přednášky, besedy a setkání se zajímavými osobnostmi, které jsou volně přístupné zdarma veřejnosti.
Besedy a přednášky v cizím jazyce jsou simultánně tlumočeny do češtiny.
Model pracovního dne
7.15–8.00 snídaně
8.00–11.30 práce ve skupinách - terén, učebny
11.30–12.30 oběd
12.30–15.00 práce ve skupinách - terén, učebny
15.30–17.00 odpolední beseda, přednáška
17.30–18.30 večeře
19.00–20.30 večerní beseda, přednáška
Finance
Školné se platí na základě výzvy k platbě zaslanou do e-mailu v termínech:
- 1. 1. až 31. 3. studenti 2 500 Kč (100 EUR), ostatní 4 000 Kč (160 EUR), storno 0 %
- 1. 4. až 31. 5. studenti 3 000 Kč (120 EUR), ostatní 4 500 Kč (180 EUR), storno 50 %
- od 1. 6. studenti 3 500 Kč (140 EUR), ostatní 5 000 Kč (200 EUR), storno 100 %
Školné pokrývá část nákladů na honoráře hostů, zajištění techniky, nájmů.
Účastníci si dále hradí cestu do Havlíčkova Brodu a zpět, ubytování a stravování.
Partneři
Slovenský institut v Praze, Rakouské kulturní fórum, Velvyslanectví Rakouské republiky v Praze, Velvyslanectví Spolkové republiky Německo v Praze, Americké centrum v Praze, Velvyslanectví USA v Praze, Slovenský institut v Praze, Polský institut v Praze, Knihovna Václava Havla, město Havlíčkův Brod, Kraj Vysočina, Krajská knihovna Vysočiny v Havlíčkově Brodě, Měšťanský pivovar Havlíčkův Brod, a. s., Amylon, a. s., Pross – reklama, s. r. o.
Mediální partneři
Hlavním mediálním partnerem je Česká televize, která převzala záštitu nad akcí. Partnery jsou: Český rozhlas, Denník N, Deník N, Aktuálně.cz, Marketing a Média, Týžden, Newton Media, agentura Dark Side, portál Prohuman, portál regionálními partnery jsou Český rozhlas Vysočina, online deník Vysočina-news.cz, Drbna.cz, City.cz, televize HBin, Jihlavské listy a Deník.
Aktuality
Chystáme oslavy 20 let! Do Brodu se sjedou všichni absolventi
Publikováno 24. 4. 2024
Blog
Není to jen ledajaká letní škola, ale zážitek na celý život
Publikováno 24. 4. 2024