Základní informace

Popis akce

Letní žurnalistická škola Karla Havlíčka Borovského (dále jen LŽŠ) je týdenní kurz pro studenty středních a vysokých škol z Evropy. Hlavními tématy LŽŠ jsou média, politika, kultura a historie střední Evropy, doplňují je další vybraná témata z oblasti žurnalistiky a etiky, účastníci se tak seznámí s prací novináře a fungováním médií. Hlavním komunikačním jazykem akce je čeština. 
Účastníci procházejí základní teoretickou průpravou, většinu času ale tráví přímo v terénu, při tvorbě vlastních zpráv a reportáží. Sedmidenní program doplňují besedy a setkání s předními osobnostmi politického, kulturního, mediálního a společenského života z České republiky a zemí střední Evropy.

Šestnáctý ročník Letní žurnalistické školy Karla Havlíčka Borovského se uskuteční od 16. do 22. 8. 2020 v Havlíčkově Brodě. Zájemci se mohou hlásit ZDE.

Dělení studentů

Cílovou skupinou jsou studenti středních a vysokých škol se zájmem o media, jazyk, historii, počítače a nové technologie. LŽŠ je projekt mezinárodní, je otevřen i pro zájemce ze zahraničí. 

Účastníci LŽŠ se dělí do šesti skupin:

NOVINY (PRINT) – skupina zaměřená na psanou žurnalistiku a fotografii. V rámci programu absolvují přednášky stylistiky, jazykové kultury, online zpravodajství a mediální komunikace. 
V terénu připravují články a reportáže.

NOVÁ MÉDIA (WEB) – skupina zaměřená na online žurnalistiku, internet a sociální sítě. V rámci programu absolvují přednášky stylistiky, jazykové kultury, online zpravodajství, mediální komunikace a základů práce na sociálních sítích. 

ROZHLASOVÉ ZPRAVODAJSTVÍ (RADIO) – skupina zaměřená na rozhlasovou žurnalistiku. V rámci programu absolvují přednášky a praktická cvičení z hlasové výchovy, hlasové hygieny, jazykové kultury, mediální a politické komunikace. 

TELEVIZE (TV) – skupina zaměřená na televizní žurnalistiku, práci s kamerou, redaktorskou práci před kamerou, následné zpracování a střih materiálu. V rámci programu absolvují přednášky a praktická cvičení z hlasové výchovy, hlasové hygieny, jazykové kultury, mediální a politické komunikace. Výslednou prací každého účastníka je krátká televizní reportáž.

PR A MARKETING (PRaM) – skupina poskytuje studentům vhled do práce novinářů z druhé strany - z pozice tiskového mluvčího, nabízí rovněž základní orientaci ve světě marketingu. V rámci programu se studenti naučí psát tiskové zprávy, komunikovat s novináři a vystupovat na veřejnosti. Z marketingové části kurzu si odnesou principy práce v reklamní agentuře a sami si vyzkouší, jak se reklama dělá.

FOTOGRAFICKÁ SKUPINA (FOTO) – skupina zaměřená na fotografii. Účastníci se v ní naučí nastavit fotoaparát pro každou situaci, zjistí jak fotit reportážní, sportovní, kulturní, ilustrační a portrétní fotografie a naučí se dělat i následnou postprodukci. Budou spolupracovat s ostatními skupinami, kterým budou dodávat fotografie k článkům. Budou také zajišťovat kompletní fotodokumentaci z celého průběhu LŽŠ.

Přednášky a besedy

Od pondělí do pátku se v Klubu Oko konají dvakrát denně od 15.30 a 19.00 přednášky, besedy a setkání se zajímavými osobnostmi, které jsou volně přístupné zdarma veřejnosti.

Besedy a přednášky v cizím jazyce jsou simultánně tlumočeny do češtiny.

Model pracovního dne

07.15 - 08.00 snídaně
08.00 - 11.30 práce ve skupinách - terén, učebny
11.30 - 12.30 oběd
12.30 - 15.00 práce ve skupinách - terén, učebny
15.30 - 17.00 odpolední beseda, přednáška
17.15 - 18.45 večeře
19.00 - 20.30 večerní beseda, přednáška

Finance 

Účastníci hradí školné ve výši 2000 Kč (cca 80 eur): Školné se platí na výzvu pořadatelů. Při odhlášení do 10. 7. je storno poplatek 1000 Kč, pokud si účastník nezajistí náhradníka, od 15. 7. je storno poplatek 1500 Kč a od 1. 8. pak 2000 Kč. Školné pokrývá část nákladů na honoráře hostů, zajištění techniky, nájmů...
Účastníci si dále hradí cestu do Havlíčkova Brodu a zpět, ubytování a stravování.

Partneři

Slovenský institut v Praze, Rakouské kulturní fórum, Velvyslanectví Rakouské republiky v Praze, Velvyslanectví Spolkové republiky Německo v Praze, Americké centrum v Praze, Velvyslanectví USA v Praze, Slovenský institut v Praze, Polský institut v Praze, Knihovna Václava Havla, město Havlíčkův Brod, Kraj Vysočina, Krajská knihovna Vysočiny v Havlíčkově Brodě, Měšťanský pivovar Havlíčkův Brod, a. s., Amylon, a. s., Pross – reklama, s. r. o.

Mediální partneři

Hlavním mediálním partnerem je Česká televize, která převzala záštitu nad akcí. Partnery jsou: Český rozhlas, Denník N, Deník N, Aktuálně.cz, Marketing a Média, Týžden, Newton Media, agentura Dark Side, portál Prohuman, portál regionálními partnery jsou Český rozhlas Vysočina, online deník Vysočina-news.cz, Drbna.cz, City.cz, televize HBin, Jihlavské listy a Deník.

Aktuality

Prague Media Point přichází s nabídkou pro absolventy letní školy

Pořadatelé mezinárodní interdisciplinární konference Prague Media Point, která se koná ve dnech 5.-7…

Publikováno 5. 9. 2019

Celá aktualita

Blog

LŽŠ: Návyková životní zkušenost

Ještě před odjezdem jsem jako správný novinář několik týdnů pročítala ohlasy účastníků, hledala jaké…

Publikováno 7. 9. 2019

Celý článek