Základní informace

Popis akce

Letní žurnalistická škola Karla Havlíčka Borovského (dále jen LŽŠ) je týdenní kurz pro studenty středních a vysokých škol z Evropy. Hlavními tématy LŽŠ jsou média, politika, kultura a historie střední Evropy, doplňují je další vybraná témata z oblasti žurnalistiky a etiky, účastníci se tak seznámí s prací novináře a fungováním médií. Hlavním komunikačním jazykem akce je čeština. 
Účastníci procházejí základní teoretickou průpravou, většinu času ale tráví přímo v terénu, při tvorbě vlastních zpráv a reportáží. Sedmidenní program doplňují besedy a setkání s předními osobnostmi politického, kulturního, mediálního a společenského života z České republiky a zemí střední Evropy.

Dvacátý ročník Letní žurnalistické školy Karla Havlíčka Borovského se uskuteční od 18. do 24. 8. 2024 v Havlíčkově Brodě. Zájemci se mohou hlásit ZDE.

Dělení studentů

Cílovou skupinou jsou studenti středních a vysokých škol se zájmem o media, jazyk, historii, počítače a nové technologie. LŽŠ je projekt mezinárodní, je otevřen i pro zájemce ze zahraničí. 

Účastníci LŽŠ se dělí do šesti skupin:

TISK (NOVINY) – skupina zaměřená na psanou žurnalistiku a fotografii. V rámci programu absolvují přednášky stylistiky, jazykové kultury, online zpravodajství a mediální komunikace. 
V terénu připravují články a reportáže.

NOVÁ MÉDIA (DIGITÁLNÍ MÉDIA) – skupina zaměřená na online žurnalistiku, internet a sociální sítě. V rámci programu absolvují přednášky stylistiky, jazykové kultury, online zpravodajství, mediální komunikace a základů práce na sociálních sítích. 

RÁDIO – skupina zaměřená na rozhlasovou žurnalistiku. V rámci programu absolvují přednášky a praktická cvičení z hlasové výchovy, hlasové hygieny, jazykové kultury, mediální a politické komunikace. 

TELEVIZE – skupina zaměřená na televizní žurnalistiku, práci s kamerou, redaktorskou práci před kamerou, následné zpracování a střih materiálu. V rámci programu absolvují přednášky a praktická cvičení z hlasové výchovy, hlasové hygieny, jazykové kultury, mediální a politické komunikace. Výslednou prací každého účastníka je krátká televizní reportáž.

PR A MARKETING (PRaM) – skupina je zaměřená na svět marketingu a PR. Seznámí se s tím, jak teoreticky a především praktickyvznikají kampaně, jaké kanály se využívají a jak se jednotlivé prvky marketingového mixu reálně tvoří. Studenti získají i povědomí o principech fungování vztahů s veřejností (PR) a vyzkouší si základní pracovní nástroje tiskových mluvčích.

FOTOGRAFIE – skupina zaměřená na fotografii. Účastníci se v ní naučí nastavit fotoaparát pro každou situaci, zjistí jak fotit reportážní, sportovní, kulturní, ilustrační a portrétní fotografie a naučí se dělat i následnou postprodukci. Budou spolupracovat s ostatními skupinami, kterým budou dodávat fotografie k článkům. Budou také zajišťovat kompletní fotodokumentaci z celého průběhu LŽŠ.

Přednášky a besedy

Od pondělí do pátku se v Klubu Oko konají dvakrát denně od 15.30 a 19.00 přednášky, besedy a setkání se zajímavými osobnostmi, které jsou volně přístupné zdarma veřejnosti.

Besedy a přednášky v cizím jazyce jsou simultánně tlumočeny do češtiny.

Model pracovního dne

7.158.00 snídaně
8.0011.30 práce ve skupinách - terén, učebny
11.3012.30 oběd
12.3015.00 práce ve skupinách - terén, učebny
15.3017.00 odpolední beseda, přednáška
17.3018.30 večeře
19.0020.30 večerní beseda, přednáška

Finance 

Školné se platí na základě výzvy k platbě zaslanou do e-mailu v termínech:

  • 1. 1. až 31. 3. studenti 2 500 Kč (100 EUR), ostatní 4 000 Kč (160 EUR), storno 0 %
  • 1. 4. až 31. 5. studenti 3 000 Kč (120 EUR), ostatní 4 500 Kč (180 EUR), storno 50 %
  • od 1. 6. studenti 3 500 Kč (140 EUR), ostatní 5 000 Kč (200 EUR), storno 100 %

Školné pokrývá část nákladů na honoráře hostů, zajištění techniky, nájmů.
Účastníci si dále hradí cestu do Havlíčkova Brodu a zpět, ubytování a stravování.

Partneři

Slovenský institut v Praze, Rakouské kulturní fórum, Velvyslanectví Rakouské republiky v Praze, Velvyslanectví Spolkové republiky Německo v Praze, Americké centrum v Praze, Velvyslanectví USA v Praze, Slovenský institut v Praze, Polský institut v Praze, Knihovna Václava Havla, město Havlíčkův Brod, Kraj Vysočina, Krajská knihovna Vysočiny v Havlíčkově Brodě, Měšťanský pivovar Havlíčkův Brod, a. s., Amylon, a. s., Pross – reklama, s. r. o.

Mediální partneři

Hlavním mediálním partnerem je Česká televize, která převzala záštitu nad akcí. Partnery jsou: Český rozhlas, Denník N, Deník N, Aktuálně.cz, Marketing a Média, Týžden, Newton Media, agentura Dark Side, portál Prohuman, portál regionálními partnery jsou Český rozhlas Vysočina, online deník Vysočina-news.cz, Drbna.cz, City.cz, televize HBin, Jihlavské listy a Deník.

Aktuality

LŽŠ startuje v neděli 13. srpna

A je to tady. V neděli 13. srpna odstartujeme 19. ročník Letní žurnalistické školy Karla Havlíčka Bo…

Publikováno 13. 8. 2023

Celá aktualita

Blog

LŽŠ mi dala především odvahu nebát se a jít za svým snem

Před LŽŠ jsem se cítil jako tabula rasa (čistá nepopsaná tabule). Bylo mi sedmnáct, trávil jsem druh…

Publikováno 3. 8. 2023

Celý článek