Základní informace

Popis akce

Letní žurnalistická škola Karla Havlíčka Borovského (dále jen LŽŠ) je týdenní kurz pro studenty středních a vysokých škol z Evropy. Hlavními tématy LŽŠ jsou média, politika, kultura a historie střední Evropy, doplňují je další vybraná témata z oblasti žurnalistiky a etiky, účastníci se tak seznámí s prací novináře a fungováním médií. Hlavním komunikačním jazykem akce je čeština. 
Účastníci procházejí základní teoretickou průpravou, většinu času ale tráví přímo v terénu, při tvorbě vlastních zpráv a reportáží. Sedmidenní program doplňují besedy a setkání s předními osobnostmi politického, kulturního, mediálního a společenského života z České republiky a zemí střední Evropy.

Šestnáctý ročník Letní žurnalistické školy Karla Havlíčka Borovského se uskuteční od 16. do 22. 8. 2020 v Havlíčkově Brodě. Zájemci se mohou hlásit ZDE.

Dělení studentů

Cílovou skupinou jsou studenti středních a vysokých škol se zájmem o media, jazyk, historii, počítače a nové technologie. LŽŠ je projekt mezinárodní, je otevřen i pro zájemce ze zahraničí. 

Účastníci LŽŠ se dělí do šesti skupin:

NOVINY (PRINT) – skupina zaměřená na psanou žurnalistiku a fotografii. V rámci programu absolvují přednášky stylistiky, jazykové kultury, online zpravodajství a mediální komunikace. 
V terénu připravují články a reportáže.

NOVÁ MÉDIA (WEB) – skupina zaměřená na online žurnalistiku, internet a sociální sítě. V rámci programu absolvují přednášky stylistiky, jazykové kultury, online zpravodajství, mediální komunikace a základů práce na sociálních sítích. 

ROZHLASOVÉ ZPRAVODAJSTVÍ (RADIO) – skupina zaměřená na rozhlasovou žurnalistiku. V rámci programu absolvují přednášky a praktická cvičení z hlasové výchovy, hlasové hygieny, jazykové kultury, mediální a politické komunikace. 

TELEVIZE (TV) – skupina zaměřená na televizní žurnalistiku, práci s kamerou, redaktorskou práci před kamerou, následné zpracování a střih materiálu. V rámci programu absolvují přednášky a praktická cvičení z hlasové výchovy, hlasové hygieny, jazykové kultury, mediální a politické komunikace. Výslednou prací každého účastníka je krátká televizní reportáž.

PR A MARKETING (PRaM) – skupina poskytuje studentům vhled do práce novinářů z druhé strany - z pozice tiskového mluvčího, nabízí rovněž základní orientaci ve světě marketingu. V rámci programu se studenti naučí psát tiskové zprávy, komunikovat s novináři a vystupovat na veřejnosti. Z marketingové části kurzu si odnesou principy práce v reklamní agentuře a sami si vyzkouší, jak se reklama dělá.

FOTOGRAFICKÁ SKUPINA (FOTO) – skupina zaměřená na fotografii. Účastníci se v ní naučí nastavit fotoaparát pro každou situaci, zjistí jak fotit reportážní, sportovní, kulturní, ilustrační a portrétní fotografie a naučí se dělat i následnou postprodukci. Budou spolupracovat s ostatními skupinami, kterým budou dodávat fotografie k článkům. Budou také zajišťovat kompletní fotodokumentaci z celého průběhu LŽŠ.

Přednášky a besedy

Od pondělí do pátku se v Klubu Oko konají dvakrát denně od 15.30 a 19.00 přednášky, besedy a setkání se zajímavými osobnostmi, které jsou volně přístupné zdarma veřejnosti.

Besedy a přednášky v cizím jazyce jsou simultánně tlumočeny do češtiny.

Model pracovního dne

07.15 - 08.00 snídaně
08.00 - 11.30 práce ve skupinách - terén, učebny
11.30 - 12.30 oběd
12.30 - 15.00 práce ve skupinách - terén, učebny
15.30 - 17.00 odpolední beseda, přednáška
17.15 - 18.45 večeře
19.00 - 20.30 večerní beseda, přednáška

Finance 

Účastníci hradí školné ve výši 2000 Kč (cca 80 eur): Školné se platí na výzvu pořadatelů. Při odhlášení do 10. 7. je storno poplatek 1000 Kč, pokud si účastník nezajistí náhradníka, od 15. 7. je storno poplatek 1500 Kč a od 1. 8. pak 2000 Kč. Školné pokrývá část nákladů na honoráře hostů, zajištění techniky, nájmů...
Účastníci si dále hradí cestu do Havlíčkova Brodu a zpět, ubytování a stravování.

Partneři

Slovenský institut v Praze, Rakouské kulturní fórum, Velvyslanectví Rakouské republiky v Praze, Velvyslanectví Spolkové republiky Německo v Praze, Americké centrum v Praze, Velvyslanectví USA v Praze, Slovenský institut v Praze, Polský institut v Praze, Knihovna Václava Havla, město Havlíčkův Brod, Kraj Vysočina, Krajská knihovna Vysočiny v Havlíčkově Brodě, Měšťanský pivovar Havlíčkův Brod, a. s., Amylon, a. s., Pross – reklama, s. r. o.

Mediální partneři

Hlavním mediálním partnerem je Česká televize, která převzala záštitu nad akcí. Partnery jsou: Český rozhlas, Denník N, Deník N, Aktuálně.cz, Marketing a Média, Týžden, Newton Media, agentura Dark Side, portál Prohuman, portál regionálními partnery jsou Český rozhlas Vysočina, online deník Vysočina-news.cz, Drbna.cz, City.cz, televize HBin, Jihlavské listy a Deník.

Aktuality

Program šestnáctého ročníku letní školy možná dozná změn

Současná situace zatím nedovoluje naplno potvrdit program letošního ročníku letní školy, přesto nadá…

Publikováno 15. 4. 2020

Celá aktualita

Blog

České centrum New York našlo způsob, jak dělat veřejnou diplomacii online

K Miroslavu Konvalinovi Amerika neoddělitelně patří. Kromě studia žurnalistiky a politologie na univ…

Publikováno 17. 5. 2020

Celý článek