Základní informace
Popis akce
Letní žurnalistická škola Karla Havlíčka Borovského (dále jen LŽŠ) je týdenní kurz pro studenty středních a vysokých škol z Evropy. Hlavními tématy LŽŠ jsou média, politika, kultura a historie střední Evropy, doplňují je další vybraná témata z oblasti žurnalistiky a etiky, účastníci se tak seznámí s prací novináře a fungováním médií. Hlavním komunikačním jazykem akce je čeština.
Účastníci procházejí základní teoretickou průpravou, většinu času ale tráví přímo v terénu, při tvorbě vlastních zpráv a reportáží. Sedmidenní program doplňují besedy a setkání s předními osobnostmi politického, kulturního, mediálního a společenského života z České republiky a zemí střední Evropy.
Devatenáctý ročník Letní žurnalistické školy Karla Havlíčka Borovského se uskuteční od 13. do 19. 8. 2023 v Havlíčkově Brodě. Zájemci se mohou hlásit ZDE.
Dělení studentů
Cílovou skupinou jsou studenti středních a vysokých škol se zájmem o media, jazyk, historii, počítače a nové technologie. LŽŠ je projekt mezinárodní, je otevřen i pro zájemce ze zahraničí.
Účastníci LŽŠ se dělí do šesti skupin:
NOVINY (PRINT) – skupina zaměřená na psanou žurnalistiku a fotografii. V rámci programu absolvují přednášky stylistiky, jazykové kultury, online zpravodajství a mediální komunikace.
V terénu připravují články a reportáže.
NOVÁ MÉDIA (WEB) – skupina zaměřená na online žurnalistiku, internet a sociální sítě. V rámci programu absolvují přednášky stylistiky, jazykové kultury, online zpravodajství, mediální komunikace a základů práce na sociálních sítích.
ROZHLASOVÉ ZPRAVODAJSTVÍ (RADIO) – skupina zaměřená na rozhlasovou žurnalistiku. V rámci programu absolvují přednášky a praktická cvičení z hlasové výchovy, hlasové hygieny, jazykové kultury, mediální a politické komunikace.
TELEVIZE (TV) – skupina zaměřená na televizní žurnalistiku, práci s kamerou, redaktorskou práci před kamerou, následné zpracování a střih materiálu. V rámci programu absolvují přednášky a praktická cvičení z hlasové výchovy, hlasové hygieny, jazykové kultury, mediální a politické komunikace. Výslednou prací každého účastníka je krátká televizní reportáž.
PR A MARKETING (PRaM) – skupina poskytuje studentům vhled do práce novinářů z druhé strany - z pozice tiskového mluvčího, nabízí rovněž základní orientaci ve světě marketingu. V rámci programu se studenti naučí psát tiskové zprávy, komunikovat s novináři a vystupovat na veřejnosti. Z marketingové části kurzu si odnesou principy práce v reklamní agentuře a sami si vyzkouší, jak se reklama dělá.
FOTOGRAFICKÁ SKUPINA (FOTO) – skupina zaměřená na fotografii. Účastníci se v ní naučí nastavit fotoaparát pro každou situaci, zjistí jak fotit reportážní, sportovní, kulturní, ilustrační a portrétní fotografie a naučí se dělat i následnou postprodukci. Budou spolupracovat s ostatními skupinami, kterým budou dodávat fotografie k článkům. Budou také zajišťovat kompletní fotodokumentaci z celého průběhu LŽŠ.
Přednášky a besedy
Od pondělí do pátku se v Klubu Oko konají dvakrát denně od 15.30 a 19.00 přednášky, besedy a setkání se zajímavými osobnostmi, které jsou volně přístupné zdarma veřejnosti.
Besedy a přednášky v cizím jazyce jsou simultánně tlumočeny do češtiny.
Model pracovního dne
7.15–8.00 snídaně
8.00–11.30 práce ve skupinách - terén, učebny
11.30–12.30 oběd
12.30–15.00 práce ve skupinách - terén, učebny
15.30–17.00 odpolední beseda, přednáška
17.30–18.30 večeře
19.00–20.30 večerní beseda, přednáška
Finance
Školné se platí na základě výzvy k platbě zaslanou do e-mailu v termínech:
- 1. 1. až 31. 3. studenti 2 500 Kč (100 EUR), ostatní 4 000 Kč (160 EUR), storno 0 %
- 1. 4. až 31. 5. studenti 3 000 Kč (120 EUR), ostatní 4 500 Kč (180 EUR), storno 50 %
- od 1. 6. studenti 3 500 Kč (140 EUR), ostatní 5 000 Kč (200 EUR), storno 100 %
Školné pokrývá část nákladů na honoráře hostů, zajištění techniky, nájmů.
Účastníci si dále hradí cestu do Havlíčkova Brodu a zpět, ubytování a stravování.
Partneři
Slovenský institut v Praze, Rakouské kulturní fórum, Velvyslanectví Rakouské republiky v Praze, Velvyslanectví Spolkové republiky Německo v Praze, Americké centrum v Praze, Velvyslanectví USA v Praze, Slovenský institut v Praze, Polský institut v Praze, Knihovna Václava Havla, město Havlíčkův Brod, Kraj Vysočina, Krajská knihovna Vysočiny v Havlíčkově Brodě, Měšťanský pivovar Havlíčkův Brod, a. s., Amylon, a. s., Pross – reklama, s. r. o.
Mediální partneři
Hlavním mediálním partnerem je Česká televize, která převzala záštitu nad akcí. Partnery jsou: Český rozhlas, Denník N, Deník N, Aktuálně.cz, Marketing a Média, Týžden, Newton Media, agentura Dark Side, portál Prohuman, portál regionálními partnery jsou Český rozhlas Vysočina, online deník Vysočina-news.cz, Drbna.cz, City.cz, televize HBin, Jihlavské listy a Deník.
Aktuality
Volná místa hlásí skupiny Foto, Nová média a PR a marketing
Publikováno 7. 6. 2023
Blog
LŽŠ 2015 a můj profesní obrat
Publikováno 2. 6. 2023