Hvězdné obsazení a bohatý program
Letošní jubilejní ročník byl skutečně výjimečný. Do Havlíčkova Brodu zavítaly skutečné hvězdy české žurnalistiky a mediálního světa. Martin Řezníček a Barbora Kroužková z České televize, investigativní novináři Lukáš Valášek a Adéla Jelínková, či bývalí zahraniční zpravodajové György Varga, Jolyon Naegele a Andrzej Jagodzinski - to je jen zlomek osobností, které se zúčastnily odpoledních a večerních besed v Klubu Oko.
Účastníci měli možnost vyzkoušet si novinářské řemeslo. Dopolední program byl nabitý praktickými workshopy, kde si studenti vyzkoušeli práci v různých typech médií, podle studijní skupiny, kterou si zvolili, od tisku přes rozhlas a televizi až po digitální média a PR. „Bylo fascinující pozorovat, jak se někdo v této práci našel, rád by ji studoval a věnoval se jí profesně, a jiný si zase naopak vyzkoušel, že touhle profesní cestou se vydat nechce. Oboje je obrovským přínosem,” poznamenala Monika Brothánková, ředitelka neziskové organizace, která školu pořádá.
Besedy, které otevřely oči
Odpolední a večerní besedy byly skutečným vrcholem každého dne. Klub Oko na Smetanově náměstí praskal ve švech, když Filip Rožánek hovořil o umělé inteligenci v médiích, nebo když Novinářky bez přetvářky sdílely své zkušenosti s mladou generací.
Obzvláště působivá byla debata k 35. výročí Listopadu 1989, kde György Varga, Jolyon Naegele a Andrzej Jagodzinski nabídli unikátní pohled na československou společnost očima zahraničních zpravodajů. „Bylo to jako cestovat časem,” poznamenal jeden z účastníků. „Jejich vyprávění mi pomohlo pochopit, jak složitá a zároveň nadějeplná byla tehdejší doba.”
Ženy v médiích: Inspirace pro novou generaci
Panel „Ženy v médiích” s Lenkou Černou, Marínou Urbánikovou a moderátorem Vladimírem Krocem byl pro mnohé účastnice vrcholem celého týdne. „Bylo povzbuzující vidět tak silné a úspěšné ženy v oboru,” svěřila se jedna ze studentek. „Daly mi odvahu jít za svými sny v žurnalistice.”
Americké volby pod drobnohledem
Martin Řezníček z České televize, Miroslav Konvalina, bývalý ředitel Českého centra v New Yorku, a Jan Kaliba z Českého rozhlasu nabídli fascinující vhled do problematiky amerických voleb a role žurnalistů v nich. Hostem debaty byla také zástupkyně kulturního atašé a ředitelka Amerických center v České republice Monica Davis, která účastníkům přiblížila systém amerických voleb a zapojila se do diskuze.
Praxe, která mění životy
Eva Schimetzková, trojnásobná absolventka školy, to shrnula výstižně: „Není to jen ledajaká letní škola, ale zážitek na celý život, kde se najde v něčem každý, ať už ho zajímá politika, média, či je rád kreativní.”
A má pravdu. Účastníci nejen psali články, natáčeli reportáže a tvořili on-line obsah, ale také navazovali cenné kontakty a přátelství, která mohou ovlivnit jejich budoucí kariéru.
Odkaz, který přetrvá
Letní žurnalistická škola Karla Havlíčka Borovského za dvacet let své existence vychovala desítky talentovaných novinářů, kteří dnes působí v předních českých médiích. Její význam pro rozvoj kvalitní žurnalistiky v České republice je nezpochybnitelný.
„Je to jako zasadit strom,” řekl zakladatel školy Milan Pilař. „Každý rok vidíme, jak naši absolventi rostou a prospívají v mediálním světě. Je to naplňující pocit vědět, že přispíváme k budoucnosti české žurnalistiky.”
Pohled do budoucnosti
S úspěšným dvacátým ročníkem za sebou se organizátoři již dívají do budoucnosti. „Chceme dále rozvíjet náš program, reagovat na nové trendy v médiích a připravovat mladé novináře na výzvy, které je čekají,” prozradila Pavla Petrů, která má organizačně na starosti programovou část Letní žurnalistické školy.
Letní žurnalistická škola Karla Havlíčka Borovského objevuje nové talenty a je místem, kde se formují názory a kde se vytváří budoucnost české žurnalistiky.
Děkujeme všem, bez kterých by se 20. ročník Letní žurnalistické školy nemohl uskutečnit.
Hlavními partnery Letní žurnalistické školy v Havlíčkově Brodě jsou: město Havlíčkův Brod, Kraj Vysočina, Zastoupení Evropské komise v Praze, Rakouské kulturní fórum v Praze, Velvyslanectví Spolkové republiky Německo v Praze, společnost ALBAform a Knihovna Petra Pitharta.
Záštitu nad akcí převzala Česká televize. Mediálními partnery akce jsou Český rozhlas, Aktuálně.cz, Deník N, Denník N, Týdeník Forum, Forum24 a portál Prohuman.sk.
Regionálními mediálními partnery jsou zpravodajský portál Vysočina-news.cz, Deník, Český rozhlas Vysočina, zpravodajské portály City.cz, Jihlavské listy a televize HBin.
Dalšími partnery akce jsou Zdravotní pojišťovna Ministerstva ČR, Krajská knihovna Vysočiny v Havlíčkově Brodě, Rodinný pivovar Bernard Humpolec, společnost Relative, B:TECH, a. s., Kapucín – Repro, s.r.o., společnost Amylon, a. s., portál Volnočasuj.cz a reklamní společnost Pross, s. r. o.